Dell Ultrasharp 2407WFP

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 6 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Dell Ultrasharp 2407WFP op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Jochem Gugelot 30-11-2007

-=MIJN EISEN=-
Ik ben een amateurfotograaf en hobby wat aan met illustrator voor illustraties en photoshop/Lightroom voor fotobewerking. Mijn eisen zijn:

1) natuurlijke kleurweergave
2) grote kijkhoek (geen vervorming kleuren bij draaien)
3) scherp
4) breedbeeld (16:9 of 16:10)
5) Goede vormgeving
De eerste 2 eisen komen neer op de eis dat het scherm een S-PVA panel moet hebben.

-=WAAROM DE 2407WFP?=-
Ik heb eerst goed rondgekeken in de winkels waar ik geen enkele goede monitor aantrof (sowieso moelijk te testen: in de winkel staan ze slecht opgesteld). Het viel me op dat de meeste monitors echt verzadigde kleuren hebben om het extra mooit te laten lijken voor de standaard consument. Leuk voor games en films maar niet voor fotografen / illustrators.

Ik was onder de indruk van de schermen van Apple maar die lopen achter met specificaties en de prijs is hoog. Ik kwam uiteindelijk bij Dell 2407WFP door een review op internet. Dit scherm heeft, in tegenstelling tot dezelfde schermen in zijn prijsklasse, een bereik van 92% van de kleuren itt rond de72% bij de meeste andere. En een SPVA panel wat zorgt voor super kleurenweergave en een enorme kijkhoek (simpelweg geen kleurverloop). Het design zit enigsinds ook mee maar stelt nog steeds weinig voor bij de schermen van apple.

-=VOORDELEN=-
+ perfecte kleuren weergave
+ enorme kijkhoek
+ geen ghosting (voor zover ik kan zien)
+ Smalle schermranden
+ heel makkelijk te manufreren (kantelen / draaien / verhogen/lagen etc)
+ S-PVA display (zonder ghosting)

-=NADELEN=-
- lange levertijd (meerdere maanden!).
- geen super design (vergeleken met Apple), maar zeker beter dan bijna alle grote tft schermen die er zijn.
- geen HDMI-aansluiting

-=CIJFERS=-
al met al: ik ben super tevreden! De beeldkwaliteit geef ik een 9 omdat ik weet dat er betere schermen zijn zoals de meer professionele EISO etc. Mogelijkheden zijn uitgebreid maar ik mis HDMI wat toch de nieuwe SCART gaat worden. De vormgeving is goed, maar niet uitmuntend maar vergeleken met andere modellen op de markt erg strak.

R. Dentener 02-08-2007
Geschreven voor: Dell Ultrasharp 2407WFP

ik weet niet wie al die positieve reviews schrijft over dit scherm, maar dit scherm voldoet absoluut niet voor srieuze doeleinden als digitale beeldbewerking of (semi-)professionele video-editing. De beoordelingen hier zijn in ieder geval niet van mensen die ingevoerd zijn in digitale fotografie of beeldbewerking, want die zien zeer veel tekortkomingen aan dit scherm zoals incorrecte kleurweergave, kleurverloop over de breedte van het scherm. Het scherm is links lichter dan rechts.(geldt voor alle 2407WFP's) Het afspelen van DVD-speelfilms levert aanzienlijke vertekening op: 'blocky' beeld, 'banding', schokkerige weergave in snelle actiescenes, beeldruis en wederom een kleurverloop van links naar rechts over het scherm gemeten. Afgezien daarvan is het een mooi kastje wat om het scherm zit, maar daar koop je het ding natuurlijk niet voor. Wat euro erbij en je hebt als digitaal fotograaf/videofilmer een goed 24 breedbeeld scherm van Eizo zonder al deze genoemde problemen en poespas. Dell weigert overigens tot op de dag van vandaag kenbaar te maken welke merken en types panels zij in hun schermen schroeven als je hen de serienummers voorlegt. Het kan net zo goed een Philips zijn of een Samsung, een S-PVA of S-IPS type.

Irmichel 21-07-2007
Geschreven voor: Dell Ultrasharp 2407WFP

Ik heb deze monitor recentelijk zakelijk aangeschaft (maar gebruik hem stiekem lekker ook voor games en films) en ik moet zeggen dat ik nog nooit zo'n strakke beeldweergave heb gezien. Alle hosanna en hoera reviews zijn niet uit de lucht gegrepen maar gewoon 100% waar.

Aansluitmogelijkheden te over, een usb hub, een cardreader die beiden aan de zijkant, dus makkelijk te bereiken. Dat heb ik wel eens anders gezien.

Ik heb ook de Dell speakerbar aangeschaft die eronder zit (en zijn voeding via de monitor krijgt) en dat geeft nog eens een extra fraai aanzicht én geen kabeltroep op je bureau. Jammer van het felle blauwe ledje dat ik met een zilveren plakkertje heb weggewerkt. Dat lampje leidt ontzettende af. Maar dat is dan ook het enige minpunt(je)

Het is dat deze schermen flink aan de prijs zijn anders had ik er al een tweede naast staan. Daar staat nu een Iiyama WS2200 DVI maar die valt compleet in het niet in vergelijking met het Dell-scherm.

Dit scherm is zijn geld dubbel en dwars waard en kun je ongezien aanschaffen zonder ooit teleurgesteld te worden.

Flipjack 26-06-2007

INLEIDING
Eerste indruk: WOW!, 2e indruk: hmm..., 3e indruk WOW!

Ik heb dit scherm aangeschaft i.v.m. de tergend slechte monitor van Samsung: de SyncMaster 931C, waarvan de kleuren me niet bevielen. Een vereiste van de nieuwe monitor was dus een PVA, MVA of IPS paneel, en ik wou graag een widescreen beeldverhouding van 16:10.

UITERLIJK
Het uiterlijk van deze monitor is erg agressief, wat me wel aanstaat. Deze uitstraling wordt opgewekt door de stabiele en stevige V-vormige voet, de smalle zwarte bezel met twee smalle zilveren strepen aan boven -en onderkant. Imho gewoonweg prachtig!

De aan/uit knop en knoppen voor het OSD zijn erg stug. wat ik persoonlijk erg fijn vind, omdat mijn vorige monitor hele slappe knoppen had. De kleur (oranje-gelig) is prima, misschien was blauw mooier geweest. Er wordt d.m.v. een cijfertje aangegeven in welke invoerbron het scherm signaal krijgt. In het geval van DVI-D is dat nummer 2.

HET AANSLUITEN
Het bevestigen van het paneel aan de voet is kindespel: het is een kwestie van schuiven en wachten op de <klik>.
Bij het voor het eerst aansluiten van deze monitor moest ik even wennen aan het formaat (19->24wide), maar dat was binnen een mum van tijd over. Mij vielen de goede, niet perfecte, kleuren op en een grijns verscheen op mijn gezicht. Direct testen op dode/luie/slapende/dommelende/enz. pixels: geen enkele.

ERGONOMIE
De ergonomie van dit scherm is werkelijk fantastisch: in elke denkbare richtig kan hij gedraaid worden. 100mm in hoogte verstelbaar, portrait-mode, 40 graden naar links en rechts, 3 graden naar voren.
De resolutie van 1920*1200 werkt verschrikkelijk fijn in officeprogramma's, Internet Explorer, CAD-tekenprogramma's, eigenlijk alles wel! je kunt overal wel iets kwijt.

KLEURENWEERGAVE
Mijn exemplaar is een Rev. A04, de meest recente revisie, en ik heb nog steeds banding, vooral bij groen en grijs (getest met MonitorTest). Gelukkig is hiervan niets te zien bij een willekeurige foto/video/spel, hierbij is (voor mij) een perfecte weergave bereikt door deze monitor.

Er is in de linkeronderhoek een beetje backlight bleeding, maar ik merk gelukkig geen input-lag op. Ik vind het van groot belang dat de kleuren, het contrast, helderheid, en dergelijke goed worden afgesteld, om het maximale uit de monitor te halen, dit heb ik handmatig gedaan.

Het weeregeven detail is geweldig, net zoals het zwart, wat diep, maar niet afgronddiep is als bij een goede CRT. Wel een minpunt is dat het beeld aan de linkerkant lichter is als aan de rechterkant.

Deze monitor met zijn 1920*1200 resolutie is in staat Full-HD ofwel 1080p videomateriaal af te spelen in volle glorie. De kleuren zijn hierbij levendig en het beeld is superscherp.

INPUTMOGELIJKHEDEN
De overige inputmogelijkheden heb ik niet naar omgekeken en zal ik waarschijnlijk ook nooit doen, dus daar kan ik niets over zeggen.

OSD
Het On Screen Display is wat onhandig in elkaar gezet en werkt wat onhandig, maar na het instellen van de kleuren en aspect ratio kijk je hier toch niet meer naar om. Het gemis van de mogelijkheid om het contrast aan te passen is overkomelijk, aangezien dit ook prima wil in het sturrprogramma van de meeste videokaarten.

REACTIESNELHEID
De reactiesnelheid van 6ms GtG is sneller als de 2ms GtG van mijn vorige Samsung, waar nog wel veel ghosting te zien was. Bij de 2407wfp is er veel minder ghosting, toch is het nog steeds aanwezig, maar ik ben dan ook erg kritisch op dat soort zaken.

CONCLUSIE
Al met al kan ik dus zeggen dat ik veel waar voor mijn geld heb gekregen: zeker een aanrader als u niet de monitor nodig hebt met ultra-realistische kleuren of uniformiteit van de lichtsterkte, maar wel houdt van fantastische kleuren, veel werkruimte, snelle reactietijd, veel detail, mogelijkheid tot weergeven van Full-HD. Toppertje!

Beeldkwaliteit een 9 vanwege de (zeer geringe) backlight bleeding, banding en niet uniform zijn van de helderheid of gamma, weet niet precies wat het is.

Als er nog vragen zijn, beantwoord ik die met plezier!

Helen C 21-10-2006
Geschreven voor: Dell Ultrasharp 2407WFP

De beste aankoop die ik in jaren heb gedaan.
Revisie 03 heeft, voor zover ik heb kunnen controleren absoluut geen last van
banding/ghosting. Weergave is werkelijk uitstekend.
TV weergave (ik gebruik Chris-tv appl) werkt zelfs beter. Geen nagloeien bij
snelle beelden. Foto's, flashbestanden, Photoshop, programmeren,etc.; het is
gewoon fantastisch om meerdere programma's tegelijk in beeld te hebben.
Kantelen en draaien van het scherm werkt ook super. Een echte aanrader voor
iedereen die meerdere dingen tegelijk doet. De prijs/prestatieverhouding is
top.

Spartannl 06-07-2006
Geschreven voor: Dell Ultrasharp 2407WFP

Als je wat hebt gespaard en je bestelt deze monitor, zul je er geen spijt van
krijgen. Mogelijkheden zijn zeer uitgebreid (kaartlezer, USB hub, component
aansluiting, PIP etc etc) Zeer gebruiksvriendelijke OSD. Beeldkwaliteit vooral
bij DVI superbe (desktop/gaming/multimedia). Verschil met analoog/d-sub zie je
op deze monitor dus wel, maar analoog is ook nog steeds uitstekend. Degelijke
en mooie constructie. Afwerking is af. Prachtige zeer smalle bezel. Scherm is
in alle mogelijke standen verstelbaar. Zeer stevige een fraaie voet. Makkelijk
in elkaar te zetten. Uitstekende Dell & UPS service!! In sum 10-. Het minnetje
omdat ik nog niet kan beoordelen hoe de monitor zich over enkele maanden
gedraagt. Vandaar ook beeldkwaliteit 9.

ps: check internationale reviews en dan zie je dat dit scherm in de zelfde
klasse wordt geplaatst als EIZO's 24, die wel zeer veel duurder is...